[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wtórnych systemów modelujàcych zalicza ¸otman nie tylko religi´, filozofi´, nauk´ czy ÊwiadomoÊç potocznà, ale takÝe sztuki nie-j´zykowe, np. malarstwo czy muzy- k´ (skoro utwory muzyczne moÝna opisaç jego konstrukcje syntagmatyczne) 117. Nota bene takie rozumowanie nieobce jest równieÝ artystom. Henri Matisse, t"uma- czàc przyczyny wyboru barw czystych, mówi", Ýe wraca oto do podstawowych za- sad, które ukszta"towa"y ludzkà mow´ 118 choç sprawa odnosi"a si´ do plastyki, a nie do literatury. Fernand Léger twierdzi", iÝ rezygnacja z nadmiaru szczegó"ów w rysunku odpowiada rezygnacji j´zyka potocznego z wielos"owia: mowa potoczna jest pe"na skrótów 119 Podobnie termin kody synkretyczne w prezentowa- nym schemacie jest zorientowany lingwistycznie. Oznacza wspó"obecnoÊç s"owa i nie ogarnia wszelkich kodów wielotworzywowych. Przekazem synkretycznym b´- dzie (w naszym rozumieniu) piosenka, spektakl teatralny, film czy komiks, ale nie pantomima, nie balet, nie budowla zdobiona malarstwem, gdyÝ obywajà si´ one bez s"ów, naleÝà wi´c do kodów niewerbalnych. Wszystkie skupiska kodów podlegajà nadto podzia"owi na osi wertykalnej. Jest to podzia" gradacyjny, w którym obowiàzuje zasada malejàcego artyzmu . Mi´dzy uporzàdkowaniem artystycznym a porzàdkami nieartystycznymi trzeba wyodr´bniç stref´ granicznà, w której dominujà porzàdki paraartystyczne. Trzeci element sche- matu, obrazujàcy poznawcze dàÝnoÊci poezji, zaznaczam w postaci wektorów uka- zujàcych przekroczenia kodów. Tak wi´c poezja mówiàca o sztuce wchodzi na te- ren eseju poÊwi´conego sztuce, i niÝej, w rejony semiotyki. Sà to dzia"ania dwukie- runkowe. A wi´c i semiologia uczona koresponduje z esejem, i nawiàzuje kontakt z poezjà. Czy przedstawione tu uj´cie moÝe wnieÊç coÊ nowego do tradycji sporu o kore- spondencje sztuk? Mam na myÊli zadawniony antagonizm nazwijmy go tak idei Horacja’skiej oraz idei Lessingowskiej. Pierwsza eksponuje heteronomiczne, druga autonomiczne w"aÊciwoÊci sztuk. Wàtek Horacja’ski wyjaÊnia sens poczyna’ arty- stycznych jako urzeczywistnienie niemoÝliwoÊci. Sztuka jest budowaniem iluzji, która formuje si´ wskutek wymuszenia na danym systemie znakowym rezultatów sprzecznych z jego naturalnymi moÝliwoÊciami. A wi´c obraz malarski to pogwa"- cenie dwuwymiarowoÊci (wmówienie bry"y p"aszczyênie), i jednoczeÊnie iluzja cià- Ýenia przedmiotów, grawitacyjna wizja zbudowana z barw i linii, które prawom gra- witacji nie podlegajà120. Utwór muzyczny takÝe przekracza granic´ s"yszenia czy- sto muzycznego, gdy przebiegi dêwi´kowe stajà si´ noÊnikami emocji albo gdy brzmienia sztuczne imitujà Êpiew i wydajà si´ biologicznà (bebechowà) ekspresjà przeÝyç cz"owieczych. Podobnie film. Nieciàg"oÊç narracji filmowej zmierza ku fik- cji ciàg"oÊci. Wreszcie liryka: s"owo bywa w niej przedmiotem prawie dotykalnym, 81 zmys"owo pochwytnym. Pokonywanie kodów macierzystych odbywa si´ w pracow- niach artystycznych nieustannie. Stàd wysnuwa si´ wniosek, iÝ obecnoÊç pierwiast- ków obcych, sui generis przeszczepów ze sztuk pokrewnych, jest nie tylko faktem kaÝdej sztuki, ale i cechà odróÝniajàcà sztuk´ od nie-sztuki. Przypominajà si´ s"owa Cypriana Norwida: W kaÝdej z sztuk niechÝe wszystkie lÊnià prócz onej, Przez którà utwór b´dzie wyraÝony. Horacjanizm oznacza ponadto uprawomocnienie synestezji jako podstawowej fi- gury poetyki odbioru. Niekiedy interpretacje synestezyjne poprzestajà na delikat- nym, metaforycznym uchwyceniu podobie’stw mi´dzy róÝnymi sztukami. Gdy wszystkie stosunki tonów sà juÝ znalezione powiada Matisse w efekcie musi po- wstaç Ýywy akord tonów, harmonia podobna do harmonii kompozycji muzycz- nej 121. Ta wypowiedê odnosi si´ do ko’cowego etapu pracy nad dzie"em malar- skim, ale analogie muzyczne nie powodujà zamieszania: chodzi o ogólne normy kompozycji; metaforycznoÊç wyraÝenia Ýywy akord tonów jest ewidentna i jaw- na. JednakÝe krytyka z tego kr´gu pos"uguje si´ teÝ i metaforykà udos"ownionà. Ona rzeczywiÊcie widzi w wierszu malowid"o, rozumie znak muzyczny jako element dyskursu itd. Polemika z naduÝyciami takich udos"ownie’ staje si´ polemikà z halu- cynacyjnym odbiorem dzie"a sztuki.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plgrolux.keep.pl
|