[ Pobierz całość w formacie PDF ]
3. Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni wzglę- dem siebie (w odniesieniu do siebie): na prawo na lewo, naprzeciw, np. zabawa Jak dojść do celu? dziecko ma zasłonięte oczy, a nauczycielka podaje instrukcję słowną umożliwiającą dojście do określonego celu. Poziom IV 1. Prawidłowe posługiwanie się i utrwalanie pojęć dotyczących orientacji w schemacie wła- snego ciała, np. zabawa orientacyjno-porządkowa Gdzie stoi pani? dzieci ustawiają się zgodnie z poleceniami nauczycielki: przodem do mnie hop, tyłem do mnie hop, pra- wym bokiem do mnie hop... 2. Wyrabianie i utrwalanie orientacji w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciw (odwrot- ność strony lewej i prawej). 1 W. Szuman Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991, AIU. 113 a) praktyczne demonstrowanie na dwojgu dzieciach, które mają oznaczone prawe ręce wstążeczkami kiedy stają do siebie tyłem lub przodem ich prawe i lewe ręce znaj- dują się z przeciwnych stron; podobnie jest wówczas, kiedy podają sobie ręce na po- witanie albo krzyżują je, jak do zabawy Siała baba mak , b) zabawa z piosenką Nie chcę cię znać można przy niej zaobserwować przyswoje- nie przez dzieci strony prawej i lewej, c) ćwiczenie przed lustrem pokazywanie dziecku zmiany stron u osoby stojącej na- przeciw (wskaż prawe ucho, chwyć lewy łokieć...). 3. W czasie wycieczki, spaceru określanie (wskazywanie) prawej, lewej strony ulicy, co znajduje się po prawej lewej stronie; utrwalanie niektórych zasad ruchu drogowego. 4. Doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi określania kierun- ków w przestrzeni: w przód w tył, do góry na dół, przed siebie za siebie, w bok, w prawo w lewo, na wprost, np. dzieci z niebieską szarfą maszerują w prawo, dzieci z żółtą w lewo, na wprost dzieci z zieloną szarfą. Zorganizowanie zabawy Ciepło zim- no , w której kierunek poszukiwań wyznaczony jest w odniesieniu do oznaczonego, umownego obiektu (chorągiewki, piłki...). 5. Doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi położenia przed- miotów w przestrzeni: a) na, pod, nad, np. nad stołem wisi lampa, pod stołem leży piłka, na stole stoi wazon z kwiatami, b) wyżej niżej, np. lampa wisi wyżej, obrazek wisi niżej, c) między, przy, np. pasta leży przy kubku, mydło leży między gąbką i szczoteczką do rąk, d) na prawo od, na lewo od, wewnątrz, np. na prawo od kubka leży pasta do zębów, we- wnątrz (w środku) kubka jest woda, e) w środku (wewnątrz), na zewnątrz, np. w środku (wewnątrz) pudełka są klocki w kształcie koła, na zewnątrz pudełka leżą klocki w kształcie trójkąta. Treści rozszerzające Stosowanie zdobytych wiadomości w praktyce: a) określanie przez dziecko kierunków z punktu widzenia kolegi (inny układ odniesienia), b) próby rysowania prostych planów drogi spaceru (zaznaczanie charakterystycznych punktów), c) w ogrodzie, na spacerze, wycieczce, zaznaczanie strzałkami (rysowanie kredą, układanie z patyczków, szyszek) drogi, którą należy dojść do ukrytego skarbu . 2. POZNAJ FIGURY GEOMETRYCZNE Zapoznając dzieci z prostymi figurami geometrycznymi (płaskimi i przestrzennymi) naszym celem jest tak organizować różne sytuacje, żeby dzieci bawiąc się klockami (drew- nianymi, plastikowymi), mozaiką geometryczną itp., poznawały właściwości figur geome- trycznych: kształt, wielkość, kolor, grubość oraz ich nazwy: koło, kula, kwadrat, sześcian, trójkąt, prostokąt. Można kształtować te pojęcia w czasie różnorodnych działań manipula- cyjnych, ćwiczeń ruchowych, zabaw, gier dydaktycznych, zagadek. 114 Bardzo ważne jest obserwowanie otoczenia, przedmiotów, które znajdują się wokół nas i odnajdowanie w nich kształtów odpowiadających określonym figurom geometrycznym, tak płaskim, jak i przestrzennym. Poziom I 1. Manipulowanie figurami geometrycznymi płaskimi i przestrzennymi bez konieczności
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plgrolux.keep.pl
|