Podobne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

DYSLEKTYCZNEMU
Nawet nie stosując \adnych specyficznych metod nauczyciel mo\e pomóc
takiemu dziecku, jeśli:
" posadzi dziecko blisko siebie, aby móc je obserwować i pomóc gdy
będzie miało trudności,
" będzie wyraznie pisał na tablicy i zwracał uwagę czy dziecko nadą\a
z pisaniem,
" będzie zachęcał dziecko do stałego posługiwania się słownikiem
ortograficznym,
" na lekcjach języka polskiego i językach obcych będzie odpytywał głównie
ustnie,
" prace pisemne będzie oceniał pod kątem merytorycznym (treści, wiedzy,
kompozycji, stylistyki), nie obni\ając oceny za błędy ortogrgaficzne,
" ocena z wypracowań będzie dotyczyć ich treści,
" poprawność ortograficzną będzie oceniać jakościowo - ocena opisowa
z podaniem ilości błędów,
" dyktanda w młodszych klasach zastąpi pisaniem z pamięci,
7
" błędy w sprawdzianach pisemnych np. biologia, geografia, historia nie
powinny obni\ać oceny,
" nie będzie dziecku z trudnościami w czytaniu polecał głośnego czytania
przy całej klasie,
" będzie zdawać sobie sprwaę, i\ dziecko dyslektyczne mo\e mieć
trudności w wielu przedmiotach ze względu na opóznienie rozwoju
ró\nych funkcji percepcyjnych, pamięci i motoryki,
" nie będzie takiego dziecka "wyrywał" do natchmiastowej odpowiedzi,
poniewa\ często dzieci te mają trudności z szybkim przypominaniem
sobie danych, szczególnie nazw, dat, terminów,
" będzie indywidualizował wymagania - da dodatkowy czas lub będzie
zadawał materiał w mniejszych porcjach,
" będzie anga\ował jak najwięcej zmysłów dziecka do utrwalania
wiadomości,
" nie będzie obni\ał oceny za "brzydkie pismo", jeśli wynika to z mniejszej
sprawności motoryki ręki.
Nauczyciel powinien uwa\nie obserwować dziecko i kontrolować jego
postępy, błędy w pracach pisemnych powinny być ka\dorazowo wskazane
bez dodatkowych komentarzy typu "skandaliczna ortografia", itp. Nauczyciel
powinien stwarzać dziecku okazje do prze\ycia choćby małego sukcesu na
ka\dej lekcji.
Podstawowym zadaniem nauczyciela jest:
" dostrzec dziecko ze spacyficznymi trudnościami w uczeniu się,
" odpowiednio wcześnie zapewnić mu dostęp do badania
diagnostycznego przez psychologa i pedagoga,
" współpracować z nauczycielem terapeutą, aby wspólnie realizować
indywidualny program dydaktyczno-terapeutyczny.
Obowiązkiem szkoły jest we wczesnym etapie nauki ujawinć specjalne
potrzeby edukacyjne uczniów a w klasach starszych pomóc im pokonać
barierę egzaminów by uczniowie ci mogli w pełni wykorzystać swoje
mo\liwości intelektualne. Dziecko z dysleksją ma prawo do wydłu\enia
czasu przeznaczonego na pracę egzaminacyją.
Bibliografia:
1. Bogdanowicz M.: O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu
i pisaniu - odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, Lublin, 1994r.
2. Sawa B.: Jeśli dziecko zle czyta i pisze, WsiP, Warszawa 1980r.
3. Kujawa E, Kurzyna M.: Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu
8
i pisaniu matodą 18 struktur wyrazowch, WSiP, Warszawa 1994r.
4. Mickiewicz J.: Jedynka z ortograrii? - rozpoznawanie dysleksji w starszym
wieku szkolnym, Toruń 1995r. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • grolux.keep.pl
  • Powered by MyScript