[ Pobierz całość w formacie PDF ]
DYSLEKTYCZNEMU Nawet nie stosując \adnych specyficznych metod nauczyciel mo\e pomóc takiemu dziecku, jeśli: " posadzi dziecko blisko siebie, aby móc je obserwować i pomóc gdy będzie miało trudności, " będzie wyraznie pisał na tablicy i zwracał uwagę czy dziecko nadą\a z pisaniem, " będzie zachęcał dziecko do stałego posługiwania się słownikiem ortograficznym, " na lekcjach języka polskiego i językach obcych będzie odpytywał głównie ustnie, " prace pisemne będzie oceniał pod kątem merytorycznym (treści, wiedzy, kompozycji, stylistyki), nie obni\ając oceny za błędy ortogrgaficzne, " ocena z wypracowań będzie dotyczyć ich treści, " poprawność ortograficzną będzie oceniać jakościowo - ocena opisowa z podaniem ilości błędów, " dyktanda w młodszych klasach zastąpi pisaniem z pamięci, 7 " błędy w sprawdzianach pisemnych np. biologia, geografia, historia nie powinny obni\ać oceny, " nie będzie dziecku z trudnościami w czytaniu polecał głośnego czytania przy całej klasie, " będzie zdawać sobie sprwaę, i\ dziecko dyslektyczne mo\e mieć trudności w wielu przedmiotach ze względu na opóznienie rozwoju ró\nych funkcji percepcyjnych, pamięci i motoryki, " nie będzie takiego dziecka "wyrywał" do natchmiastowej odpowiedzi, poniewa\ często dzieci te mają trudności z szybkim przypominaniem sobie danych, szczególnie nazw, dat, terminów, " będzie indywidualizował wymagania - da dodatkowy czas lub będzie zadawał materiał w mniejszych porcjach, " będzie anga\ował jak najwięcej zmysłów dziecka do utrwalania wiadomości, " nie będzie obni\ał oceny za "brzydkie pismo", jeśli wynika to z mniejszej sprawności motoryki ręki. Nauczyciel powinien uwa\nie obserwować dziecko i kontrolować jego postępy, błędy w pracach pisemnych powinny być ka\dorazowo wskazane bez dodatkowych komentarzy typu "skandaliczna ortografia", itp. Nauczyciel powinien stwarzać dziecku okazje do prze\ycia choćby małego sukcesu na ka\dej lekcji. Podstawowym zadaniem nauczyciela jest: " dostrzec dziecko ze spacyficznymi trudnościami w uczeniu się, " odpowiednio wcześnie zapewnić mu dostęp do badania diagnostycznego przez psychologa i pedagoga, " współpracować z nauczycielem terapeutą, aby wspólnie realizować indywidualny program dydaktyczno-terapeutyczny. Obowiązkiem szkoły jest we wczesnym etapie nauki ujawinć specjalne potrzeby edukacyjne uczniów a w klasach starszych pomóc im pokonać barierę egzaminów by uczniowie ci mogli w pełni wykorzystać swoje mo\liwości intelektualne. Dziecko z dysleksją ma prawo do wydłu\enia czasu przeznaczonego na pracę egzaminacyją. Bibliografia: 1. Bogdanowicz M.: O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu - odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, Lublin, 1994r. 2. Sawa B.: Jeśli dziecko zle czyta i pisze, WsiP, Warszawa 1980r. 3. Kujawa E, Kurzyna M.: Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu 8 i pisaniu matodą 18 struktur wyrazowch, WSiP, Warszawa 1994r. 4. Mickiewicz J.: Jedynka z ortograrii? - rozpoznawanie dysleksji w starszym wieku szkolnym, Toruń 1995r.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plgrolux.keep.pl
|