[ Pobierz całość w formacie PDF ]
nowych wcieleniach, by nie brakło powodu do jaki wywoływać mniema się u innych, jest tedy śmiechu, nieodłączna od \ycia społecznego, wytworem \ycia społecznego. Jest czymś chocia\ nieznośna dla społeczeństwa, zdolna bardziej naturalnym, bardziej rozpowszech- wreszcie do połączenia się ze wszystkimi nionym i głębiej wrodzonym ni\ egoizm, wadami, a nawet z pewnymi cnotami, aby poniewa\ egoizm poskramia często sama przybrać wszelką mo\liwą do wyobra\enia natura, podczas gdy z pró\nością mo\e sobie formę. Ile\ więc pierwiastków trzeba stopić poradzić wyłącznie refleksja. Nie sądzę, abyśmy razem! Uczony parający się chemią duszy, na świat przychodzili z wrodzoną któremu powierzono by przygotowanie równie skromnością, chyba \e zechcemy nazwać subtel- skromnością jakąś czysto fizyczną nie- 102 207 ao6 Tego rodzaju pracę śmiech wykonuje nie- śmiałość, bli\szą zresztą dumy, ni\by się ustannie. I w tym sensie mo\na by rzec, \e myślało. Prawdziwa skromność mo\e być śmiech jest swoistym lekarstwem na pró\ność jedynie rozmyślaniem nad pró\nością. Rodzi i \e pró\ność jest wadą istotnie komiczną. ją widok złudzeń, których ofiarą padają inni, Gdyśmy rozprawiali o komizmie form i oraz obawa, \e się pobłądzi samemu. Jest ruchów, to wykazaliśmy, w jaki sposób tai;i to podobna do przezorności właściwej nauce a taki prosty i sam przez się śmieszny obraz przez wzgląd na to, co się mówi i co się myśli o mo\e przeniknąć do bardziej zło\onych sobie. Cała składa się z poprawek, z obrazów i u\yczyć im nieco ze swojej retuszów. Jest cnotą nabytą. komicznej mocv; to pozwala niekiedy tłuma- Nie jest łatwo rzec, w której dokładnie czyć najwy\sze formy komizmu formami naj- chwili dą\ność do skromności oddziela się od prostszymi. Atoli odwrotna operacja odbywa lęku przed śmiesznością. Atoli ten lęk oraz ta się jeszcze częściej i dość płaskie efekty dą\ność są w zaczątku złączone ze sobą. komiczne nale\y łączyć z zani\eniem bardzo Pełne badania nad złudzeniami pró\ności i subtelnego komizmu. Pró\ność, ta wy\sza cią\ącą nad nimi śmiesznością rzuciłyby forma komizmu, jest elementem, którego pewnego dnia światło na, teorię śmiechu. zawsze, choć mimowiednie szukamy w ka\- Mo\na by wówczas zobaczyć, jak śmiech dym przejawie ludzkich poczynań. A szukamy pełni z niezwykłą regularnością jedną ze jej choćby tylko po to, \eby się z niej pośmiać. swych głównych funkcji, którą jest przywoły- Zaś wyobraznia nasza umieszcza ją zazwyczaj wanie do przytomności wszystkich roztar- tam, gdzie jej nie potrzeba. Z tą zasadą być gnionych miłości własnych i uzyskiwanie tą mo\e nale\ałoby powiązać całkiem drogą mo\liwie największego uspołecznienia ' niewybredne efekty komiczne, które harakterów. Mo\na by zobaczyć, jak pró\- psychologowie w sposób niewystarczający ność, która jest naturalnym wytworem \ycia tłumaczą przez kontrast: oto mały człowie- społecznego, sprawia jednak kłopot społe- czek, który pochyla głowę przechodząc przez czeństwu; podobnie niektóre lekkie trucizny, ogromne drzwi, albo dwóch ludzi, olbrzym i wydzielane stale w ludzkim organizmie, karzełek, którzy maszerują razno trzymając zatrułyby go z czasem, gdyby inne wydzieliny nie neutralizowały ich wpływu. 103 209 208 się pod rękę. Przypatrując się z bliska temu Istnieją wszelako ramy ju\ gotowe, usta- nowione przez społeczeństwo i dla społeczeń- ostatniemu obrazkowi zapewne zauwa\ysz, stwa niezbędne, skoro jest ono oparte na czytelniku, jak ta mała osóbka zdaje się czynić podziale pracy. Mam na myśli tutaj rzemiosła, wysiłki, by wspiąć się na wy\yny drugiej, jak funkcje i profesje. Ka\da profesja obdarza tych, \aba, która chciałaby dorównać wołowi. którzy do niej wchodzą, pewnymi duchowymi przyzwyczajeniami oraz szczególnymi cechami m charakteru, dzięki którym upodabniają się do siebie, a tak\e odró\niają się od innych. W ten Niestety, nie mo\e tu być nawet mowy o sposób w łonie du\ego społeczeństwa tworzą wyliczeniu poszczególnych cech charakteru, się małe społeczności. Niewątpliwie są one wy- które łączą się z pró\nością, lub tych, które nikiem tej samej organizacji, co wszelkie współzawodniczą z nią w ściąganiu na siebie społeczeństwo. A jednak, gdyby się wyosob- uwagi komediopisarzy. Jak wykazaliśmy, niły za bardzo, stałyby się grozne dla więzi wszystkie wady, a nawet niektóre zalety, mogą społecznej. Otó\ funkcją śmiechu jest tłumienie stać się śmieszne. Nawet gdyby ktoś zdołał tych separatystycznych dą\eń. Jego rolą jest sporządzić listę znanych śmiesz-nostek, naprawa przeobra\ająca zesztywnienie w komedia postara się tę listę przedłu\yć, nie tyle giętkość, przystosowanie ka\dego do oczywiście stwarzając śmiesznostki czysto wszystkich, zaokrąglanie kantów. Mamy tutaj fantastyczne, ile wydobywając z nich do czynienia z rodzajem komizmu, którego k i e r u n k i komiczne, dotąd nie zauwa\one. W odmiany mo\na z góry określić. Nazwiemy ten sposób wyobraznia wykrawać będzie coraz go, jeśli mo\na, komizmem to nowe figury ze zło\onego rysunku zawsze profesjonalnym. tego samego kobierca. Warunkiem istotnym, Nie będę się wdawać w szczegóły tych jak wiemy, jest to, by ka\da szczególna cecha odmian. Wolę raczej poło\yć nacisk na ich poddana obserwacji przeobraziła się następnie cechy wspólne. W pierwszym rzędzie umieszczę w rodzaj ram, w które będzie mogło wiele osób figurę pró\ności zawodowej. Ka\dy z się wcisnąć. nauczycieli pana Jourdain stawia swoją 14 Zmiech 104 211 210 jak to jest u innych ludzi. Przypomnę słowa umiejętność ponad pozostałe. U Labiche'a sędziego Dandin, który zapytywany przez występuje postać, która nie pojmuje, jak Izabelę, jak mo\e patrzeć na tortury mo\na być czymś innym ni\ handlarzem nieszczęsnych skazańców, powiada: Có\! drewna. Jest to oczywiście handlarz drewna. Zawsze dzięki temu zleci człowiekowi jedna Pró\ność zresztą objawia tu skłonność do 78) lub dwie godzinki" . Rodzaj znieczulenia nabierania cech u r o cz y s t y c h w tej mierze, w zawodowego uosabianego przez Tartuffe'a jakiej wykonywana profesja zawiera więcej blagi dochodzi do głosu, co prawda, ustami Orgona: i szarlatanerii. Jest bowiem rzeczą. znamienną, \e im jakaś umiejętność jest Mógłbym na zgon dziś patrzeć matki, dzieci, \ony I nie bardziej sporna, tym bardziej wmawiają uczułbym w sercu, ot, nawet ukłucia 79). sobie jej przedstawiciele, \e są jakąś sektą Jednak\e najpospolitszym środkiem kapłańską, i wymagają, by oddawać cześć ich ośmieszenia jakiejś profesji jest osadzenie jej misteriom. U\yteczne zawody są oczywiście w języku, którego u\ywa; ka\my tylko stworzone dla klienteli, atoli te, których sędziemu, lekarzowi, \ołnierzowi stosować do u\yteczność jest bardziej wątpliwa, muszą spraw codziennych język u\ywany w prawo- uzasadniać swoje istnienie szerzeniem dawstwie, medycynie czy strategii, jakby nie przeświadczenia, \e to klientela jest stworzona byli zdolni mówić tak jak wszyscy! Zazwy- dla nich; to właśnie złudzenie le\y u czaj ten rodzaj komizmu jest dosyć płaski. podstawy napuszoności. Stąd wywodzi się po Niemniej nabiera on delikatności, jak to części komizm Molierowskich lekarzy, określamy, gdy równocześnie z przyzwycza- którzy traktują chorego, jak gdyby był jeniem zawodowym odsłania szczególną ce- stworzony dla lekarza, i nawet naturę mają za chę charakteru. Przypomnę gracza Regnarda z zale\ną, od medycyny. taką pomysłowością u\ywającego na co dzień Inną formą tego komicznego usztywnienia karcianego języka; otó\ nadając swemu
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plgrolux.keep.pl
|