Podobne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

by uczniowie, wybierając imię do bierzmowania, zwrócili uwagę na cechy,
którymi odznaczali się święci.
3. Zeszyt ucznia
Temat: PRZYJMUJEMY NOWE IMI
Zapis stanowi notatka na gazetkÄ™ szkolnÄ….
4. Praca domowa
W rozmowie z rodzicami dowiedz się, dlaczego na chrzcie świętym otrzy-
małeś imię, które nosisz?
JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum
© Wydawnictwo WAM, 2005
49. OTRZYMUJEMY ZNAMI DUCHA ZWITEGO
I. ZAAO%7Å‚ENIA KATECHEZY
1. Cel katechezy
Ukazanie istoty obrzędu namaszczenia dokonywanego w sakramencie
bierzmowania.
2. Treść orędzia zbawczego
Namaszczenie w znaczeniu religijnym jest wyrazem radości i szacunku
oraz znakiem uzdrowienia i konsekracji. Izraelici byli przekonani, że oliwa,
za pomocą której dokonuje się namaszczenia  przenikając głęboko do ludz-
kiego ciała (por. Ps 109, 18) daje człowiekowi siłę, zdrowie, radość i piękno.
Chrześcijanin również otrzymuje namaszczenie (por. 2 Kor 1, 21; 1 J 2,
20. 27), które jest udziałem w namaszczeniu prorockim Jezusa i ma charakter
duchowy. Jeszcze przed otrzymaniem pieczęci Ducha Zwiętego, w chwili
chrztu katechumen został namaszczony przez Boga (por. 2 Kor 1, 21; Ef 4,
30): Bóg napełnił go prawdą Ewangelii i wzbudził w jego sercu wiarę w sło-
wo prawdy (por. Ef 1, 13). Dlatego to pochodzące od Jezusa słowo św. Jan
nazywa olejem namaszczenia, który przybrawszy dzięki wierze i pod wpły-
wem Ducha Zwiętego charakter wewnętrzny (por. J 14, 26; 16, 13) pozo-
staje w nas (por. 1 J 2, 27). Namaszczenie daje nam wyczucie prawdy (por.
1 J 2, 20) i poucza o wszystkim (por. 1 J 2, 27).
Kościół udzielając bierzmowania przypomina, że w obrzędzie sakramen-
tu bierzmowania należy uwzględnić znak namaszczenia oraz to, co ono
oznacza i wyciska, czyli pieczęć duchową. Namaszczenie w symbolice bi-
JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum
© Wydawnictwo WAM, 2005
56 VII. Nasza Pięćdziesiątnica
blijnej i starożytnej posiada wielkie bogactwo znaczeniowe. Oliwa jest zna-
kiem obfitości oraz radości; oczyszcza (namaszczenie przed kąpielą i po niej)
i nadaje elastyczności (namaszczanie atletów, zapaśników); jest znakiem
uzdrowienia, ponieważ łagodzi kontuzje i rany; udziela piękna, zdrowia i siły
(por. KKK 1293).
 Całe bogactwo znaczeniowe namaszczenia oliwą można odnalezć w ży-
ciu sakramentalnym. Namaszczenie katechumenów olejem przed chrztem
oznacza oczyszczenie i umocnienie. Namaszczenie chorych wyraża uzdro-
wienie i pociechę; namaszczenie krzyżmem świętym po chrzcie, podczas
bierzmowania i udzielania sakramentu święceń jest znakiem konsekracji.
Bierzmowanie sprawia, że chrześcijanie, to znaczy ci, którzy zostali namasz-
czeni, uczestniczą głębiej w posłaniu Jezusa Chrystusa i w pełni Ducha
ZwiÄ™tego, którÄ… On posiada, aby caÅ‚e ich życie wydawaÅ‚o «miÅ‚Ä… Bogu won-
ność Chrystusa» (KKK 1294).
Przez namaszczenie bierzmowany otrzymuje  znamię , pieczęć Ducha
Zwiętego. Jest ona symbolem osoby, znakiem jej autorytetu, znakiem po-
siadania przedmiotu  niegdyś w taki sposób naznaczano pieczęcią wodza
żołnierzy, a także niewolników pieczęcią ich pana. Pieczęć potwierdza au-
tentyczność aktu prawnego lub dokumentu, ewentualnie zapewnia jego taj-
ność (por. KKK 1295) .
 Sam Chrystus mówi o sobie, że Ojciec naznaczył Go swoją pieczęcią.
Także chrześcijanin jest naznaczony pieczęcią: Tym zaś, który umacnia nas
wespół z wami w Chrystusie i który nas namaścił, jest Bóg. On też wycisnął
na nas pieczęć i zostawił zadatek Ducha w sercach naszych (2 Kor 1, 21-
22). Pieczęć Ducha Zwiętego jest znakiem całkowitej przynależności do
Chrystusa i trwałego oddania się na Jego służbę, a także znakiem obietnicy
opieki Bożej podczas wielkiej próby eschatologicznej (KKK 1296).
Symbolika pieczęci nabiera nowego znaczenia właśnie od momentu,
kiedy Chrystus oświadczył, że jest naznaczony pieczęcią Boga Ojca (por.
J 6, 27). Ta pieczęć Ojca złożona na Synu Człowieczym nie jest bowiem je-
dynie oznaką władzy, jaką Syn otrzymał od Ojca po to, by mógł dopełnić
swego dzieła (por. J 5, 32. 36), lecz jest również konsekwencją, która czyni
z Niego Syna Bożego (por. J 10, 36).
Chrześcijanin uczestniczy w tej konsekracji, kiedy Bóg naznacza go
swoją pieczęcią, dając mu Ducha (por. 2 Kor 1, 22; Ef 1, 13n), czyli ten dar,
który jest domaganiem się wierności względem Ducha Zwiętego (por. Ef 4,
30). Pieczęć ta jest znamieniem sług Bożych oraz ich ochroną w chwilach
ostatecznego doświadczenia (por. Ap 7, 2-4; 9, 4). Dzięki niej chrześcijanie
JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum
© Wydawnictwo WAM, 2005
49. Otrzymujemy znamię Ducha Zwiętego 57
będą mogli wytrwać w wierności względem słowa Bożego, w którym Bóg
w sposób absolutnie nieodwołalny oznajmia ludziom warunki, przy zacho-
waniu których dochodzi się do zbawienia (por. 2 Tm 2, 19).
3. Metody i środki dydaktyczne
skojarzenia
praca z tekstem
kartki A4
olej
4. Literatura pomocnicza
X. Léon-Dufour, SÅ‚ownik teologii biblijnej, PoznaÅ„ 1994.
II. PROPOZYCJA ORGANIZACJI KATECHEZY
1. Plan katechezy
A. Wstęp
Przytaczamy przysłowia i powiedzenia związane z olejem.
B. Rozwinięcie
Wyjaśniamy znaczenie znaku namaszczenia krzyżmem.
C. Zakończenie
Projektujemy własną pieczęć, wyrażającą otrzymanie znamienia Ducha
Zwiętego.
2. Katecheza
A. Wstęp
Dzielimy klasę na grupy. Każda otrzymuje kartkę papieru z oleistą pla-
mą. Prosimy, by uczniowie znalezli powiedzenia, przysłowia, które kojarzą
JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum
© Wydawnictwo WAM, 2005
58 VII. Nasza Pięćdziesiątnica
im się z olejem. Niektóre z nich zapisujemy na tablicy, krótko wyjaśniamy
i stawiamy problem katechezy: Jakie znaczenie ma olej zwany krzyżmem
w sakramencie bierzmowania?
B. Rozwinięcie
Uczniowie pracują z partnerem i korzystając z podręcznika zapisują
w zeszytach znane im z Pisma Zwiętego przykłady namaszczenia oraz wy-
jaśniają znaczenie znaku krzyża uczynionego krzyżmem na czole bierzmo-
wanego. Poszczególni uczniowie odczytują wyniki pracy. W podsumowa-
niu podkreślamy, że namaszczenie krzyżmem wyciska na duszy nieznisz-
czalny znak, świadczący o całkowitej przynależności do Chrystusa, dlate-
go nazywany jest on znamieniem. Wskazujemy na rolę świadka bierzmo-
wania, którego obecność i czyniony przez niego gest (położenie ręki na pra-
wym ramieniu bierzmowanego), wyraża solidarność z bierzmowanym w da-
waniu świadectwa wiary.
C. Zakończenie
Zwracamy uwagę, że namaszczenie krzyżmem jest swego rodzaju pie- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • grolux.keep.pl
  • Powered by MyScript