[ Pobierz całość w formacie PDF ]
to, co sam Bóg chce przekazać ? wydaje siÄ™ prowdzić swoje rozumowanie autor. W tym sensie zapewne trzeba rozumieć sÅ‚owa KsiÄ™gi Mormona o ?napawaniu siÄ™ sÅ‚owami Chrystusa?: kto by sÅ‚uchaÅ‚ czÅ‚owieka przemawiajÄ…cego jÄ™zykiem aniołów ? to tak jakby sÅ‚uchaÅ‚ samych aniołów; kto by zaÅ› sÅ‚uchaÅ‚ aniołów ? samego Chrystusa sÅ‚ucha, który przez Ducha ZwiÄ™tego przemawia w ten sposób. W tym przypadku zaÅ› czÅ‚owiek ten miaÅ‚ przekazywać nauki nowego koÅ›cioÅ‚a, zwanego KoÅ›cioÅ‚em Jezusa Chrystusa ZwiÄ™tych Ostatnich Dni, czyli po prostu wspólnoty mormonów. 17 z 21 2011-03-06 22:37 RozdziaÅ‚ VI. Dar jÄ™zyków: interpretacja starożytna a współczesna modl... http://www.tillit.pl/siema.1/index.php?view=article&catid=46:dary-du... * * * * * W ten sposób dobiega koÅ„ca nasza wÄ™drówka przez wieki w poszukiwaniu przykÅ‚adów zwiÄ…zanych z darem jÄ™zyków rozsianych po historii. ByÅ‚y to przykÅ‚ady wyrywkowe, choć ? można żywić nadziejÄ™ ? w miarÄ™ reprezentatywne. WiÄ™kszość z nich pochodziÅ‚a z głównego nurtu chrzeÅ›cijaÅ„stwa i prezentowaÅ‚a doÅ›wiadczenia i poglÄ…dy wielkich teologów, a nawet ojców i doktorów KoÅ›cioÅ‚a. Niektóre inne przykÅ‚ady pokazywaÅ‚y doÅ›wiadczenia Å›rodowisk odÅ‚Ä…czonych nie tylko od głównego nurtu chrzeÅ›cijaÅ„stwa, ale odlegÅ‚ych nawet w ogóle od tego, co stanowi chrzeÅ›cijaÅ„stwo, nawet najbardziej szeroko pojÄ™te. ZatrzymaliÅ›my siÄ™ u progu wieku, który nazwano ?wiekiem Ducha ZwiÄ™tego?[101]. Historia pojmowania darów duchowych w stuleciu nastÄ™pnym, czyli w dwudziestym wieku, to historia nie tylko odrÄ™bna, ale tak bogata, że trzeba na innÄ… okazjÄ™ odÅ‚ożyć prezentacjÄ™ co bardziej reprezentatywnych przykÅ‚adów doÅ›wiadczania charyzmatów, w tym także glosolalii. Nasze zestawienie niech zaÅ› posÅ‚uży jako materiaÅ‚ do refleksji, która teraz dopiero powinna siÄ™ zacząć. Refleksja ta winna być namysÅ‚em o prawidÅ‚owych i nieprawidÅ‚owych sposobach rozumienia daru jÄ™zyków; dyskusjÄ… o koniecznoÅ›ci Å‚Ä…czenia poszukiwania darów duchowych z teologicznÄ… prawdÄ… dogmatycznÄ…; debatÄ… o istocie daru jÄ™zyków wedÅ‚ug tekstu Biblii i wedÅ‚ug gÅ‚osów autentycznej Tradycji KoÅ›cioÅ‚a. Na podstawie tylko zewnÄ™trznych zachowaÅ„ nie możemy bowiem ustalić, czy dana wspólnota żyje prawdziwie chrzeÅ›cijaÅ„skim duchem, czy też może raczej duchowoÅ›ciÄ… jakiejÅ› innej, niechrzeÅ›cijaÅ„skiej religii. Do ustalenia tego potrzeba znacznie gÅ‚Ä™bszych danych: musimy poznać treść przyjÄ™tej wiary, wyznawane religijne prawdy i dopiero wtedy bÄ™dziemy mogli ocenić, czy ta oto konkretna grupa wciela w życie chrzeÅ›cijaÅ„skÄ… prawowierność. [1] Orygenes, Komentarz do Listu Å›w. PawÅ‚a do Rzymian, I, 13-15. [2] Jan Chryzostom, Pierwsze kazanie na Zielone ZwiÄ…tki, 4. [3] Jan Chryzostom, Homilie na 1 List do Koryntian, XXXV. [4] Jan Chryzostom, Homilie na 1 List do Koryntian, XXXV. [5] Augustyn, Traktat o oÅ›miu problemach ze Starego Testamentu, I. [6] Paralipomena de sanctis Pachomio et Theodoro, 27. [7] Augustyn, Mowa 267, PL 38, 1230n, w: KarmiÄ™ was, czym sam żyjÄ™, red. M. Starowieyski, rok C, Warszawa 1984, s. 128. Zauważmy na marginesie, że z tym zdaniem starożytnego ojca KoÅ›cioÅ‚a współbrzmiÄ… w naszej współczesnej liturgii sÅ‚owa prefacji na ZesÅ‚anie Ducha ZwiÄ™tego, która wyraża przecież najczystszÄ… wiarÄ™ KoÅ›cioÅ‚a: ?Duch ZwiÄ™ty w poczÄ…tkach KoÅ›cioÅ‚a [?] zjednoczyÅ‚ różne jÄ™zyki w wyznawaniu tej samej wiary?. [8] Por. Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 147,19. Augustyn w bardzo wielu miejscach podaje takie samo wyjaÅ›nienie tego zagadnienia, np.: ?Powie ktoÅ›, że jeÅ›li teraz ktoÅ› otrzymuje Ducha ZwiÄ™tego, dlaczego nie mówi jÄ™zykami wszystkich narodów? Bo teraz już KoÅ›ciół mówi jÄ™zykami wszystkich narodów. Skoro wiÄ™c jesteÅ› czÅ‚onkiem tego ciaÅ‚a, które mówi jÄ™zykami, to wiesz, że wszystkimi jÄ™zykami mówisz?, Augustyn, Homilie na EwangeliÄ™ Å›w. Jana, 32,7. [9] Hieronim, Listy, CXX, 9. [10] Teodoret z Cyru, Komentarz do 1 i 2 Listu do Koryntian, III, XII, 1. [11] Teodoret z Cyru, Komentarz do 1 i 2 Listu do Koryntian, III, XII, 10. [12] Teodoret z Cyru, Komentarz do 1 i 2 Listu do Koryntian, III, XIV, 2. [13] Teodoret z Cyru, Komentarz do 1 i 2 Listu do Koryntian, III, XII, 1. [14] Bazyli, ReguÅ‚y krótsze, 278. [15] Cyryl z Aleksandrii, Komentarz do 1 Listu do Koryntian, 12,9, za: A.M. Ritter, Charisma im Verständnis des Johannes Chrysostomos und seiner Zeit, Göttingen 1972, s. 180. [16] Por. Grzegorz Wielki, Dialogi, IV, 26. 18 z 21 2011-03-06 22:37 RozdziaÅ‚ VI. Dar jÄ™zyków: interpretacja starożytna a współczesna modl... http://www.tillit.pl/siema.1/index.php?view=article&catid=46:dary-du... [17] Taki sam sens majÄ… relacje z czasów pózniejszych, na przykÅ‚ad Å‚Ä…czone z osobami Å›w. Franciszka Ksawerego oraz Å›w. Wincentego Ferrariusza: zarówno jeden, jak i drugi Å›wiÄ™ty mieli albo cudownie przemawiać w jÄ™zykach, których nie znali, albo w sposób cudowny rozumiano ich, choć przemawiali w jÄ™zyku nieznanym sÅ‚uchaczom; por. T.A.K. Reilly, Gift of Tongues, www.newadvent.org/cathen/14776c.htm (2005). [18] Augustyn, PaÅ„stwo Boże, XXII, VIII. [19] Augustyn, PaÅ„stwo Boże, XXII, VIII. [20] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 102, 8. [21] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 32 (2), 8. [22] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 97, 4. [23] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 99, 4. [24] Wspomniany już teolog Francis Sullivaan stwierdza, że chociaż ?istniejÄ… oczywiste podobieÅ„stwa pomiÄ™dzy tradycyjnÄ… praktykÄ… jubilacji, to jest radosnych okrzyków, a współczesnym ?Å›piewem w jÄ™zykach??, to jednak ?ani Ojcowie KoÅ›cioÅ‚a, ani inni pisarze chrzeÅ›cijaÅ„scy, którzy mówiÄ… o wykrzykiwaniu z radoÅ›ci, nie utożsamiajÄ… tego zjawiska z ?darem jÄ™zyków? w Nowym Testamencie?; por. F.A. Sullivan, Charyzmaty i odnowa charyzmatyczna, Warszawa 1986, s. 130. [25] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 32 (2), 8. [26] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 94, 3. [27] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 99, 4. [28] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 99, 3. [29] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 32 (2), 8. [30] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 94, 3. [31] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 65, 2. [32] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 94, 5. [33] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 65, 2. [34] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 99, 6. [35] Augustyn, ObjaÅ›nienia Psalmów, 99, 2. [36] Takie rozumienie biblijnego mówienia jÄ™zykami rozciÄ…gaÅ‚o siÄ™ też na nastÄ™pne stulecia. ByÅ‚o
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plgrolux.keep.pl
|