Podobne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

typie miejscowości na odmiennym postrzeganiu zagrożenia uzależnieniami w miejscowości
(48%), a w mniejszym stopniu młodzieży (35%). Ten wynik także jest ciekawy, bowiem zdaje
60
się potwierdzać, że dorośli sfrustrowani wysiłkiem modernizacyjnym piją i są agresywni bar-
dziej niż zwykle, dotyczy to też sporej części młodzieży. Można przypuszczać (co pokazuje
także następny wynik), iż tutaj lęki związane z bezrobociem mogą być łączone z niepewnością
świeżo osiąganych, głównie przez dorosłych, nowych statusów i obawą o ich utratę i/lub z re-
sentymentem związanym z poczuciem zablokowania szans. Odmienne (jak wszędzie) widze-
nie przez obie grupy badanych kwestii bezrobocia w powiecie (43%), a zwłaszcza bezrobocia
młodzieży (51%), może tu być potencjalnym zarzewiem konfliktu. Ponadto duże rozbieżności
opinii wywołuje problem przestępczości (41%), a mniejszy potencjał ewentualnych nieporo-
zumień ma problem czasu wolnego (27%). Problemy młodzieży (poza bezrobociem), które
wywołują różnice opinii, to uzależnienia (35%) i  jednakowo  czas wolny oraz przestępczość
(odpowiednio po 27%). Argumentem na rzecz tego, iż chyba dobrze określiliśmy ten typ jako
awansujący, jest raczej zgodna opinia młodzieży i dorosłych w kwestii infrastruktury (9%).
Wykres 11. Kto rozwiÄ…zuje problemy typ II?
70
62
60
50
40
40
30
23
15 19
20
14 14
66
4
10
gmina szkoła policja władza centralna rodzina
dorośli młodzież
Wykres 12. Kto powinien rozwiązywać problemy typ II?
70
59
60
46
50
40
28 30
30
20 17 15 20
20
9 9
10
gmina szkoła policja władza centralna rodzina
dorośli młodzież
Przyglądając się z kolei następnym dwóm wykresom można wskazać, że hasło, by  Brać
sprawy w swoje ręce , znalazło tu dobry odzew. A dyskurs o rozwiązywaniu problemów już się
61
toczy (chociaż nie bez oporów związanych z cechami  dzikiego kapitalizmu ). Względnie duża
różnica opinii dotyczy tu ocen samorządu jako podmiotu rozwiązującego problemy (39%)
oraz szkoły (25%). Panuje jednak zgoda co do tego, iż samorząd powinien się tym zajmować.
Jedyna większa niezgodność w przekonaniach na temat, kto powinien rozwiązywać problemy,
dotyczy roli policji (21%).
Typ III  awansujący z niższych pozycji.
Młodzież tutaj stanowi problem, podobnie jak obawy związane z bezrobociem, a polityka lo-
kalna jak i centralna traktowane są dosyć roszczeniowo. Zwłaszcza lokalni politycy powinni tu
być bardziej aktywni i lepiej wspomagać społeczność. Dorośli są skupieni na pracy, młodzież
zaś widzi bardzo ostro zagrożenia będące pochodnymi uzależnień. Młodzież ciągle jeszcze
bardziej odczuwa negatywne niż pozytywne skutki procesu transformacyjnego.
Wykres 13. Problemy miejscowości typ III.
95
100
85
90
82
80
70
62
57
60
50
50
43
40 35
40
32
25
30
21
20
6 10 7 8
10
bezrobocie czas wolny stosunki infrastruktura uzależnienia bieda przestępczość polityka
międzyludzkie lokalna
dorośli młodzież
Różnice w postrzeganiu problemów społeczności są tu szczególnie duże w problematyce
bezrobocia (55%) i bezrobocia młodzieży (72%!). Duże rozbieżności poglądów występują tak-
że w kwestiach stosunków międzyludzkich (51%) w powiecie i mniejsze (38%), gdy relacje
społeczne postrzegane są jako problem młodzieży. Trudno tu rozmawiać o uzależnieniach
(50% różnicy w opiniach). Przestępczość jako problem miejscowości (41%) oraz jako problem
młodzieży (33%) to także niełatwe tematy.
62
Wykres 14. Problemy młodzieży typ III.
100
88
90
80
68
70
60
52
48 48
50
37 35 33
40
29 25
30
16 15
20
4 4 7 6
10
bezrobocie czas wolny stosunki infrastruktura uzależnienia bieda przestępczość polityka
międzyludzkie lokalna
dorośli młodzież
Różniące się względnie wysoko opinie dotyczą tylko kwestii oceny samorządów jako pod-
miotów rozwiązujących lokalne problemy (36%) i  znacznie mniej powszechnego wśród mło-
dzieży  niż u dorosłych poglądu, że samorząd powinien rozwiązywać takie problemy (40%).
Różnice w wysokości 21% dotyczą roli policji i 20%  władzy centralnej (dorośli są wobec niej
bardziej roszczeniowi niż młodzież).
Wykres 15. Kto rozwiÄ…zuje problemy typ III.
70
63
60
50
40
30
27
30
15 20
20
13
13
7 5
10
3
gmina szkoła policja władza centralna rodzina
dorośli młodzież
Typ IV  odrabiający zapóznienia
Używając skrótu myślowego można by rzec, że przy stosunkowo niewielkiej randze proble-
mu przestępczości wszystkie pozostałe są dosyć powszechnie i podobnie (poza bezrobociem
mÅ‚odzieży) postrzegane. Po ancien règime ie zostaÅ‚a tutaj jeszcze wyczuwalna nuda (wysoka
pozycja problemów czasu wolnego), a młodzież szybciej  łapie wiatr w żagle , dostrzegając
wyrazniej niż dorośli, potrzebę unowocześnienia infrastruktury.
63
Wykres 16. Problemy miejscowości typ IV.
90
77 77
80
73
71
68
70
56
60
51 49
50
42
35 40
40
25
30
21
18
20
11
8
10
bezrobocie czas wolny stosunki infrastruktura uzależnienia bieda przestępczość polityka
międzyludzkie lokalna
dorośli młodzież
Dyskurs międzygeneracyjny napotyka tu na mniejsze bariery niż w inych typach środowisk
lokalnych, które dotyczą przede wszystkim: rozbieżności w postrzeganiu stosunków międzyludz-
kich w miejscowościach (40%), podobnie jak i w traktowaniu tego problemu jako problemu mło-
dzieży (34%) . Dorośli zapewne trudno tolerują akces młodzieży do bardziej nowoczesnych stylów
życia. Ponadto: uzależnień (29%), infrastruktury (28%) i bezrobocia (21%), które jednak głównie
jako problem młodzieży zawiera duży ładunek nieporozumień (58% różnicy w poglądach). Biedę
widzą przede wszystkim dorośli i jest to ostatnia wyrazniej dostrzegalna różnica (27%). Tutaj  ze
względu na pewien konserwatyzm obyczajowy środowiska  bieda jako temat dyskursu przez do-
rosłych jest traktowana jako problem rodem z nowelek pozytywistów, i takim językiem się o niej
mówi. Tymczasem młodzież, która czuje się upokorzona swoim położeniem, może reagować
bądz roszczeniowo, bądz resentymentowo. Ani jedno, ani drugie z tych zachowań, szczególnie
gdy staną się one przyzwyczajeniami, nie jest dobre, zarówno dla samej młodzieży, jak i dla spo-
łeczności, ale pozwala się lepiej poczuć lokalnym społecznikom i dobroczyńcom.
Wykres 17. Problemy młodzieży typ IV.
80
68
66
70
60
60
52
50
42
39 34
35
37 38
40
25
30
20
11
10 8
8 5
10
bezrobocie czas wolny stosunki infrastruktura uzależnienia bieda przestępczość polityka
międzyludzkie lokalna
dorośli młodzież
Młodzież niemal powszechnie oczekuje, że to samorząd lokalny rozwiąże miejscowe pro- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • grolux.keep.pl
  • Powered by MyScript